مقاوم سازی خانه کلنگی

مقاوم سازی خانه کلنگی

مقاوم سازی خانه کلنگی

مقاوم سازی خانه کلنگی مبحثی است که میتوان آن را از جهات مختلف بررسی کرد. مقاوم سازی در واقع بخش عمده ای از فرایند بازسازی است وقتی تصمیم به بازسازی یک خانه کلنگی داریم.ابتدا باید نوع ساختمان را بشناسیم و همچنین سن بنا را بدانیم. ساختمان های خیلی قدیمی اکثرا اسکلت سخت بتنی یا فولادی ندارند اما ساختمان های کمی جدیدتر اسکلت بندی دارند که همان ابتدای کار باید نوع آن را مشخص کنید.

مورد مهم بعدی این است که دقیقا متوجه باشیم بازسازی یک بنا در چه سطحی برایمان مطلوب است. آیا همین که ساختمان در مقابل آسیب ها مقاوم شود کافی ست یا چیزی بیشتر مدنظر داریم. شکل و شمایل نما و فضاهای داخلی میبایست بی تغییر باقی بماند یا اینکه قصد بروز کردن آنها را داریم. چرا که مثلاً تغییر در برخی عناصر داخلی مثل بازشوها(در،پنجره و…)میتوانند مستقیما بر مقاومت بنا موثر باشند.

بازسازی در واقع فرآیندی کاملا تخصصی است که باید اصولی و دقیق انجام شود تا از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری شود و همچنین باعث آسیب بیشتر به ساختمان نشود.

مقاوم سازی خانه کلنگی و چگونگی آن 

مقاوم سازی خانه کلنگی و چگونگی آن

چگونگی مقاوم سازی خانه های کلنگی سوالی است که برای پاسخ جامع و کامل به آن باید از اصول ساخت یک ساختمان مقاوم اطلاعات جامع و دقیق داشته باشیم و همچنین انواع ساختمان های قدیمی و تدابیری که در زمان ساخت برای مقاوم سازی آنها به کار برده شده را به خوبی بشناسیم.نوع سازه، سن دقیق بنا، کاربری قبلی و تغییر احتمالی در کاربری ساختمان بعد از اصلاح ، تعمیر و بازسازی عوامل مهمی هستند که بر طبق جواب هر یک از این عوامل میتوان یک پلن جامع برای بازسازی ساختمان تهیه کرد. در ادامه سعی میکنیم روند کلی برای بازسازی یک خانه کلنگی را ارائه دهیم.سن بنا را مشخص کنید مثلاً اگر خانه سی ساله است اطلاعاتی درباره نوع سازه ها و مصالح رایج سی سال پیش جمع آوری میکنیم. نقاط ضعف استقامت بنا ( مثل پنجره ها ی بزرگ) را مشخص میکنیم. جنس اسکلت ساختمان را بررسی میکنیم.

نکته قابل توجه در این مرحله اندازه ها و نسبت ها است چرا که رابطه مستقیمی بین اندازه یک دیوار با میزان استقامت آن وجود دارد. یک دیوار حامل را در نظر بگیرید هر چه نسبت عرض دیوار به ارتفاع آن عدد بزرگتری باشد دیوار مقاوم تر خواهد بود.از این بررسی های اولیه مرحله بعدی مشخص کردن نقاط ضعف و قوت با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده ایم است. قدم بعدی کاملا واضح است، تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف با استفاده از تجهیزات و مصالح مدرن.

تمام مراحلی که بیان شد مربوط به مقاوم سازی خانه است. مقاوم سازی خانه کلنگی فقط بخش کوچک اما مهمی از بازسازی است. بعد از مقاوم سازی ساختمان باید تصمیم مهمی بگیریم اینکه آیا میخواهیم در ادامه بازسازی ظاهر خانه تغییر کند یا شکل قدیمی و نوستالژیک خانه حفظ شود و فقط خرابی های ایجاد شده بر اثر گذشت زمان تعمیر شود.

گاهی بنا ارزش تاریخی دارد و مشخص است که در بازسازی همچین سازه ای باید نهایت امانت داری را برای حفظ ظاهر بنا به شکل اولیه به کار ببریم و فقط دست به مرمت آسیب ها ببریم اما راجع به خانه های شخصی بحث کمی سلیقه ای و متفاوت خواهد بود.گاهی صاحب خانه میخواهد بدون اینکه مجبور به آپارتمان نشینی شود از امکانات و طراحی های روز در منزل شخصی خود بهره مند شود، در این صورت برای ادامه مراحل بازسازی لازم است از یک طراح دکوراسیون داخلی کمک بگیریم.

مقاوم سازی خانه کلنگی و ارزش آن

آیا خانه کلنگی ارزش مقاوم سازی دارد؟

مقاوم سازی خانه های کلنگی پروسه ای هزینه بر است پس قطعا در بررسی های اولیه این سوال مهم پیش می آید که آیا این بنا ارزش مقاوم سازی دارد.پاسخ به این سوال چندان سخت نیست فقط کافی ست ببینید ساختمانی که قصد بازسازی آن را دارید چه قدر ارزش دارد.

منظور صرفا ارزش مادی نیست ،گاهی ارزش های معنوی بنا باعث میشود دست به مرمت آن بزنیم مثل خانه هایی که ارزش تاریخی دارند. اما اگر بخواهیم این سوال را برای خانه های معمولی و فرسوده پاسخ دهیم بهترین کار برآورد هزینه ی دقیق بازسازی و نوسازی و سپس مقایسه هزینه ها است .

گاهی مقاوم سازی و بازسازی یک سازه آنقدر هزینه بر میشود که بهتر است ساختمان را خراب و نوسازی کنیم.

مقاوم سازی خانه کلنگی اولین قدم

اولین قدم برای مقاوم سازی خانه  کلنگی

چنانچه پیش تر گفته شد اولین قدم برای مقاوم سازی خانه های کلنگی بررسی دقیق بنا است. این مرحله آنقدر مهم است که اگر درست انجام نشود در تمام مراحل بعدی با مشکل مواجه خواهیم بود و در نهایت هم نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

پس پیشنهاد میشود برای اولین قدم اول شروع به بررسی های دقیق کنید. خانه را با تمام نقاط ضعف و قدرتش بشناسید. دوم توقع دقیق خود از بازسازی و حدود آن را معلوم کنید. سوم برآورد هزینه کنید .

بعد همه اینها شما یک نقشه و برنامه دقیق و زمان بندی شده خواهید داشت و میتوانید بازسازی را از مرحله ی مقاوم سازی آغاز کنید

مراحل مقاوم سازی خانه کلنگی با حداقل هزینه

مراحل مقاوم سازی خانه کلنگی با حداقل هزینه

تنها راه انجام مراحل مقاوم سازی خانه کلنگی با حداقل هزینه برآورد جزء به جزء هزینه ها در هر مرحله است. کافی است تصور کنید پروژه مربوط به یک خانه بدون مقاومت اسکلتی است. یک دیوار قدیمی را در نظر بگیرید که یک پنجره بزرگ دارد. بعد از ثبت دقیق اندازه ها و نسبت ها دو راه کلی برای مقاوم سازی دیوار پیش روی ما است. یکی مقاوم سازی دیوار از طریق اتصال میله های فلزی و سپس بتن پاشی و یا حذف یا کوچک کردن بازشوها (البته که روش ها و راه های دیگری هم هست اما اینجا میخواهیم فقط یک مثال ساده بیان کرده باشیم)

کافیست هزینه های هر روش را برآورد کنیم. همچنین مطلوبیت نتیجه در هر روش را بسنجیم تا به راحتی مشخص شود کدام روش در کنار نتیجه ی مطلوب به صرفه تر است.

در واقع باید برای هر مرحله از بازسازی همین گونه هزینه ها را مشخص و سپس تصمیم گرفت کدام پلن بهتر است. سخن آخر اینکه مقاوم سازی و بازسازی خانه کلنگی اگر اصولی و تخصصی انجام شود بهترین راه برای حفظ بافت حداقلی خانه ها در مقابل سازه های جدید ، برج ها و آپارتمان ها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *